🇾đŸ‡Ș Allseende ögat: Mina vĂ€nner Per och Eric samtalar om digital övervakningskapitalism

Myter och Mysterier Ă€r en podcast som vindlar sig vid sidan av de mediala och politiska allfarvĂ€garna, lĂ€ngs de mystiska stigar vars mĂ„l inte alltid Ă€r klara ens för den som leder en lĂ€ngs dem. Utan nĂ€stan nĂ„gon publicitet i de stora massmedierna har Eric SchĂŒldt och Per Johansson lyckats skapa en enorm lyssnarskara – för det de sĂ€ger Ă€r genuint, lĂ€rorikt och fantasieggande.

I senaste avsnittet förs ett fint samtal om den digitala utvecklingen de senaste Ă„ren, med utgĂ„ngspunkt i Shoshana Zuboffs The age of Surveillance Capitalism. Och sĂ„ tar de upp hur de trĂ€ffades, och rollen jag sjĂ€lv faktiskt spelade i det. Avsnittet handlar om beteendedata, ”diskuterbarhetshorisonten”, digital kolonialism, och det sinistra i digital kapitalism. Sammanfattningsvis pekar det hela framĂ„t, i psykologisk och andlig riktning, mot begĂ€rets roll i det hela.

SjĂ€lv Ă€r jag ju sĂ„ pass bortkopplad frĂ„n Facebook och liknande (dock Ă€r jag mycket aktiv pĂ„ Twitter som ni kanske vet), sĂ„ jag hade helt missat att de hade en ny sĂ€song nu. Det var inte förrĂ€n en vĂ€n tipsade mig om att mitt eget namn faktiskt nĂ€mndes i det hĂ€r avsnittet som jag kollade upp det. Äntligen det efterlĂ€ngtade temat kapitalism och makt! Ser fram emot de kommande avsnitten, inte minst det utlovade om mĂ€nskligt begĂ€r.

En koppling jag trodde de skulle göra Àr en liknande den David Rosen och Aaron Santesso gjorde för nÄgra Är sedan, att Saurons allseende öga Àr en bÀttre metafor för vÄr tids övervakningskapitalism Àn vad till exempel George Orwells 1984 Àr. Det Àr nÀr ringen blir buren som ögat aktiveras, vÀldigt snarlikt hur det Àr nÀr du anvÀnder din smartphone som du blir övervakad.

Visst lĂ„ter det deppigt? Men digitaliseringen förvandlar mĂ„nga delar av vĂ„r tids kapitalism till övervakningskapitalism. Samtidigt kan detta mĂ€rkligt nog inge hopp – eftersom den Ă€r sĂ„ prylbaserad Ă€r övervakningen sĂ€llan total och det finns vĂ€gar ut.

I vĂ€rldarna som modernistiska författare som Orwell, Aldous Huxley och Jevgenij Zamjatin skapar sĂ„ Ă€r tankepolisen som Gud – den vet allt, hela tiden. SĂ„ tĂ€nkte inte den mer katolskt prĂ€glade Tolkien, som snarare ritar upp en vĂ€rld dĂ€r hĂ€rskare med omnipotenta ambitioner trots allt har svagheter och blottor, Ă€ven de.

Över lag kan jag annars tycka att Huxleys dystopi rĂ€tt vĂ€l fĂ„ngar vĂ„r tid, i det att hotet idag handlar om “underhĂ„llning till döds”, för att parafrasera medievetaren Neil Postman, snarare Ă€n nĂ„gon sorts Stalinistisk lydnadskultur, som Orwells dystopi handlar om. Och dĂ€rtill Ă€r Franz Kafkas Processen oerhört trĂ€ffande, vad betrĂ€ffar den kategorisering-pĂ„-distans som blinda byrĂ„kratier gör, och som aldrig kan överklagas. Den typen av distanserad maktutövning Ă€r mardrömslik i sin egen rĂ€tt.

Per och Eric gör flera andra, vÀldigt intressanta observationer:

  • Liknelsen ”data Ă€r olja” kan överföras Ă€ven till en naturreligiös dimension, dĂ€r mĂ„nga naturreligioner* menar att det Ă€r vĂ„ld mot skapelsen att exploatera jorden. Om vĂ„r tids ”olja” Ă€r persondata sĂ„ Ă€r det moraliska argumentet att personens integritet Ă€r okrĂ€nkbar en direkt parallell till denna tidigmoderna gruvdebatt.
  • DĂ€rtill, om persondata Ă€r en nĂ€ring, en industri, sĂ„ bör man rimligen frĂ„ga sig vad slaggprodukterna Ă€r. Vi kan prata om destruktiva fenomen som konsumerism som en slagprodukt med direkt negativ inverkan pĂ„ de planetĂ€ra ekosystemen, givet vĂ„r tids produktionsvillkor.
  • Helt klart Ă€r att psykologiska förestĂ€llningar om begĂ€ret Ă€r centrala. Mattas begĂ€ret mattas de destruktiva effekterna av den digitala kolonialismen.

Detta senare ocksÄ en vÀg jag sjÀlv allt mer har börjat föresprÄka. En linje som handlar om att bygga ett andligt och kunskapsbaserat immunsystem, dÀr resurser riktas mot att stÀrka det större mÀnskliga blomstrande som rimligen borde följa pÄ detta. Denna linje gÄr att överföra Àven pÄ andra debatter, drogdebatten till exempel.

Det behöver inte alls handla om asketism, utan precis som Per antyder sÄ kanske en annan vÀg Àr möjlig.

Kom ihÄg, det Àr ju inget fel med att vara luddit. Luddism Àr ju den kanske mest missförstÄdda ismen av dem alla!

* ) Och Àven kristna, i varje fall fram till 1500-talets debatter om gruvdrift som vÄldförelse pÄ Moder Jord. Carolyn Merchant har skrivit om detta i Naturens död (pÄ svenska 1994).

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s